Kehadiran Malaikat Maut
Jika ajal telah tiba dan manusia sedia untuk memasuki alam
ghaib, Allah S.w.t mengutus Malaikat Maut untuk mencabut roh yang mengatur dan
menggerakkan badan. Allah berfirman maksudnya; "Dan Dialah yang mempunyai
kekuasaan tertinggi di atas semua hamba-Nya, dan diutus-Nya kepadamu
malaikat-malaikat penjaga, sehingga apabila datang kematian kepada salah
seorang di antara kamu, dia diwafatkan oleh malaikat-malaikat Kami, dan
malaikat-malaikat Kami itu tidak melalaikan kewajibannya." [Surah Al-An'aam : ayat 61]
Malaikat Maut mendatangi seorang mukmin dalam rupa yang baik
dan bagus. sedangkan kepada orang kafir dan munafiq, dia datang dalam bentuk
yang menakutkan.
Dalam hadits dari Al-Barra' ibnu 'Azib diriwayatkan bahawa Rasulullah
S.a.w bersabda; "Sesungguhnya jika seorang mukmin berada dalam keadaan
berpisah dari dunia dan menuju Akhirat, malaikat dari langit turun kepadanya.
Wajah mereka putih bagai matahari. Mereka membawa kafan dan wangian dari
syurga, lalu mereka duduk di depannya sejauh pandangan sihamba. Kemudian
datanglah Malaikat Maut as. lalu duduk dekat kepalanya lalu berkata,
"Wahai jiwa yang baik (dalam riwayat lain - jiwa yang tenang), keluarlah
menuju keampunan dan redha Tuhanmu!" Lalu jiwa itu keluar mengalir seperti
titisan air mengalir dari mulut bekas air, lalu malaikat mengambilnya. Jika
seorang kafir (dalam riwayat lain - orang jahat) sedang dalam keadaan terputus
dari Akhirat dan menghadapi dunia, dari langit turun kepadanya malaikat, yang
galak, bengis dan hitam wajahnya dengan memakai pakaian yang menjijikkan (dari
neraka). Para malaikat itu duduk sejarak pandangan matanya. Kemudian datanglah
Malaikat Maut dan duduk dekat kepalanya lalu berkata; "Wahai jiwa yang
busuk, keluarlah menuju kebencian dan murka Allah!" Lalu ia berpisah dari
jasadnya, dan si malaikat mencabut nyawanya seperti bulu wol yang tebal dan
basah dicabut (bersamaan dengan itu terputuslah urat-urat dan
sarafnya)." [HR Ahmad, Abu Daud, Al-Hakim,
dinilai Sahih oleh Imam Ibnu Qayyim dalam I'lam al-Muwaqqiin]
Hadits di atas menyatakan bahawa Malaikat Maut memberi
khabar gembira kepada Mukmin bahawa dia mendapat keampunan dan redha Allah, dan
memberi khabar buruk kepada sikafir bahawa dia mendapat kebencian dan murka
Allah. Hal seperti ini juga dijelaskan dalam banyak ayat Al-Quran. Allah S.w.t
berfirman; "Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: `Rabb kami ialah
Allah, kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun
kepada mereka (dengan mengatakan); "Janganlah kamu merasa takut dan
janganlah kamu merasa sedih, dan bergembiralah kamu dengan (memperolehi) syurga
yang telah dijanjikan Allah kepadamu."
[Surah Fusshilat : ayat 30]
"(Iaitu) orang-orang yang dimatikan dalam keadaan baik
oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka); "Salamun 'alaikum
(selamat sejahtera ke atasmu)", masuklah ke dalam syurga itu disebabkan
apa yang telah kamu kerjakan". [Surah An Nahl : 32]
Adapun terhadap orang-orang kafir, malaikat turun kepada
mereka dalam keadaan sebaliknya. Allah S.w.t berfirman; "Sesungguhnya
orang-orang yang diwafatkan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri,
(kepada mereka) malaikat bertanya; "Dalam keadaan bagaimana kamu
ini?" Mereka menjawab; "Adalah
kami orang-orang yang tertindas di negeri (Mekah)." Para malaikat
berkata; "Bukankah bumi Allah itu
luas, sehingga kamu dapat berhijrah di bumi itu?" Orang-orang itu
tempatnya neraka Jahannam, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali."
[Surah An-Nisaa' : ayat 97] [1]
Menurut riwayat Ibnu `Abbas; beberapa orang Islam turut
berperang bersama kaum musyrikin, menentang Nabi Muhammad S.a.w. Dalam
peperangan itu di antara mereka ada yang mati kena panah dan ada pula yang mati
kena pedang, lalu turunlah ayat di atas. [Riwayat Bukhari]
Dalam ayat di atas, Allah menerangkan segolongan orang Islam
yang tetap tinggal dl Mekah. Mereka menyembunyikan keislaman mereka dari
penduduk Mekah dan mereka tidak ikut berhijrah ke Madinah, padahal mereka
mempunyai keupayaan untuk melakukan hijrah. Mereka merasa senang tinggal di
Mekah. Walaupun mereka tidak mempunyai kebebasan mengerjakan ajaran-ajaran
agama dan membinanya. Allah menghidupkan mereka sebagai orang yang menganiaya
diri sendiri.
Sewaktu perang Badar berlaku, mereka di bawa ikut berperang
oleh orang musyrikin menghadapi Rasulullah S.a.w. Dalam peperangan ini
sebahagian mereka mati terbunuh. [2]
Sakaratul Maut
"Setiap jiwa akan merasai mati." [Surah Aali 'Imran : ayat 185]
Setiap manusia ketika meregang nyawa mengalami sakaratul
maut sebagaimana dijelaskan dalam ayat, "Dan datanglah sakaratul maut
dengan sebenar-benarnya. Itulah yang kamu selalu lari darinya." [Surah
Qaaf : ayat 19]
Sakaratul maut bermakna kesulitan dan kesukaran maut.
Ar-Raghib berkata dalam al-Mufradat, "Kata sakar adalah suatu keadaan yang
menghalang antara seseorang dengan akalnya. Dalam penggunaannya, kata ini
banyak dipakai untuk makna minuman yang memabukkan. Kata ini juga membawa
maksud marah, rindu, sakit, ngantuk dan keadaan tidak sedar (pengsan) yang
disebabkan oleh rasa sakit. " [3]
Rasulullah S.A.W pernah mengalami sakaratul maut.
"Bahawa di hadapan Rasulullah ada satu bekas kecil dari kulit yang berisi
air. Baginda memasukkan tangan ke dalamnya dan membasuh muka dengannya seraya
berkata: "Laa Ilaaha Illa Allah. Sesungguhnya kematian mempunyai sakaratul
maut." Dan baginda menegakkan tangannya dan berkata: "Menuju Rafiqil
A'la". Sampai akhirnya nyawa baginda tercabut dan tangannya lemah."
[HR Bukhari, kitab Riqab, bab Sakaratul Maut, 6510 dan kitab Maghazi , bab Sakit
dan wafatnya Nabi, 4446]
Aisyah bercerita mengenai sakitnya Rasulullah S.A.W,
"Aku tidak melihat sakit pada seseorang yang lebih keras berbanding yang
dialami Rasulullah S.A.W."
Aisyah juga pernah masuk ke bilik ayahnya Abu Bakar yang
sedang sakit menjelang wafatnya. Tatkala sakit itu semakin berat, Aisyah
mengucapkan sebait syair:
"Kekayaan tidak bermakna apa-apa bagi seorang pemuda
ketika mati melewati kerongkongannya dan menyesakkan dadanya."
Lalu Abu Bakar membuka wajahnya dan berkata, "Bukan
begitu, yang benar (mengutip sebuah ayat Al-Quran) "Dan datanglah
sakaratul maut dengan sebenar-benarnya. Itulah yang kamu selalu lari
darinya."
Beberapa tokoh menceritakan pengalaman sakaratul maut
mereka. Di antaranya adalah Amru ibn al-'Ash. Saat dia sakarat, anaknya berkata
kepadanya, "Wahai ayahku, engkau pernah mengatakan, "Semoga saja aku
bertemu dengan seorang laki-laki yang berakal ketika maut menjemputnya agar dia
melukiskan kepadaku apa yang dilihatnya!" "Sekarang, engkaulah orang
itu. Maka ceritakanlah kepadaku!" Ayahnya menjawab, "Anakku, demi
Allah seakan-akan bahagian sampingku berada di katil, seakan-akan aku bernafas
dari jarum beracun, seakan-akan duri pohon ditarik dari tapak kaki hingga
kepala." Kemudian dia mengucapkan sebaris bait syair:
"Aduhai, andai saja sebelum hal yang telah jelas di
hadapanku ini terjadi aku berada di puncak gunung sambil menggembala kambing
gunung." [4]
Mengapa Rasulullah S.a.w menderita ketika Sakaratul Maut?
Keadaan umum proses pencabutan nyawa seorang mukmin adalah
mudah lagi ringan. Namun kadang-kadang derita Sakaratul Maut juga mendera
sebahagian orang soleh. Tujuannya untuk menghapuskan dosa-dosa dan juga
mengangkat kedudukannya. Sebagaimana yang dialami Rasulullah. Baginda
Shallallallahu 'alaihi wa sallam merasakan pedihnya Sakaratul Maut seperti
diungkapkan Bukhari dalam hadits' Aisyah di atas tadi. [5]
Ibnu Hajar Al-Asqolani berkata: "Dalam hadis tersebut,
kesengsaraan Sakaratul Maut bukan petunjuk atas kehinaan martabat (seseorang).
Dalam konteks orang yang beriman dapat untuk menambah kebaikannya atau
menghapus kesalahan-kesalahannya."
[6]
Menurut Al Qurthubi dahsyatnya kematian dan sakaratul maut
yang menimpa para nabi, mengandungi manfaat:
Pertama: Supaya orang mengetahui kadar sakitnya kematian dan
ia (sakaratul maut) tidak dapat dilihat mata. Kadang-kala ada seseorang melihat
orang lain yang akan meninggal. Tidak ada gerakan atau kegoncangan. Kelihatan
roh keluar dengan mudah. Sehingga dia berfikir, perkara ini (sakaratul maut)
ringan. Dia tidak mengetahui apa yang terjadi pada mayat (sebenarnya). Tatkala
para nabi, menceritakan tentang dahsyatnya penderitaan dalam kematian, walaupun
mereka mulia di sisi Allah, dan kemudahannya untuk sebahagian mereka, maka
orang akan yakin dengan kepedihan kematian yang akan dia rasakan dan dihadapi
mayat secara mutlak, berdasarkan khabar dari para nabi yang jujur kecuali
orang yang mati syahid.
Kedua: Mungkin akan terdetik di benak sebahagian orang,
mereka adalah para kekasih Allah dan para nabi dan rasul-Nya , mengapa
mengalami kesengsaraan yang berat ini?
Padahal Allah mampu meringankan bagi mereka? Jawabnya, bahawa orang yang paling berat
ujiannya di dunia adalah para nabi kemudian orang yang menyerupai mereka dan
orang yang semakin serupa dengan mereka seperti dikatakan Nabi kita. Hadits ini
dikeluarkan Bukhari dan lain-lain. Allah ingin menguji mereka untuk
melengkapkan keutamaan dan peningkatan darjat mereka di sisi-Nya. Ini bukan
suatu aib bagi mereka juga bukan bentuk seksaan. Allah menginginkan menutup
hidup mereka dengan penderitaan ini meskipun mampu meringankan dan mengurangkan
(kadar penderitaan) mereka dengan tujuan mengangkat kedudukan mereka dan
memperbesar pahala-pahala mereka sebelum meninggal. Tapi bukan bererti Allah
merumitkan proses kematian mereka melebihi kepedihan orang-orang yang
bermaksiat. Sebab (kepedihan) ini adalah hukuman bagi mereka dan sekatan untuk
kejahatan mereka. Maka tidak boleh disamakan." [7]
Yang meringankan Sakaratul Maut
Rasulullah S.A.W memberitahu kepada kita bahawa sakaratul
maut akan diringankan bagi orang yang mati syahid di medan perang. Abu Hurairah
meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda, "Orang yang mati syahid
tidak merasakan sakitnya terbunuh, kecuali seperti sakitnya dicubit."
[Diriwayatkan oleh at-Turmudzi, an-Nasa'i dan ad-Darimi. Imam at-Turmudzi
berkata, "Hadis ini hasan gharib."] [8]
Doa agar dipermudahkan Sakaratul Maut
اللهم هون علينا سكرات
الموت
"Allahumma hawwin 'alainaa sakaraatil maut".
"Ya Allah, permudahkan kepada kami Sakaratul
Maut."
Jika mahukan yang lebih panjang, seperti di bawah;
اللهم انا نسألك سلامة
في الدين و عافية
في الجسد و زيادة
في العلم و بركة
في الرزق, وتوبة قبل
الموت و رحمة عند
الموت و مغفرة
بعد الموت اللهم
هون علينا سكرات الموت والنجاة
من النار والعفو عند
الحساب
"Allahumma innaa nas-aluka salaamatan fid-din, wa
'aafiatan fil-jasad, wa ziyaadatan fil-ilmi, wa barakatan fir-rizqi, wa
taubatan qablal maut, wa rahmatan 'indal maut, wa maghfiratan ba'dal maut,
Allahumma hawwin 'alainaa sakaraatil-maut, wan-najaata minan-naar, wal'afwa
'indal hisaab."
"Ya Allah, kami mohon keselamatan dalam agama, dan
afiat pada badan kami, bertambah ilmu, berkat dalam rezeki, taubat sebelum
mati, rahmat ketika mati (Sakaratul Maut), keampunan selepas mati, Ya Allah
permudahkanlah kepada kami Sakaratul Maut, selamat dari api neraka dan
keampunan ketika dihisab."
Wallahu a'lam .......
Rujukan:
1 - Dr. 'Umar Sulaiman Al-Asyqar - Ensiklopedia Kiamat, hal
32-35.
2 - Tafsir Ibnu Kasir, jilid I, hal. 542.
3 - Imam Ibnu Hajar al-Asqolani - Fathul Bari, 11, hal.362.
4 - Dr. 'Umar Sulaiman Al-Asyqar - Ensiklopedia Kiamat, hal
35-39.
5 - Dr. Muhammad bin Abdul Aziz bin Ahmad Al-'Ali -
Sakaratul Maut, detik-detik yang menegangkan dan menyakitkan. Majalah As-Sunnah Edisi 12/Tahun
VIII/1426H/2005.
6 - Fathul Bari 11 , hal. 363.
7 - Misykat al-Mashobih, II, hal. 358 , hadits no: 3836.
Pentahqiqnya berkata, "Sanadnya Hasan".
8 - At Tadzkirah Fi Ahwali Al-Mauta Wa 'umuri Al-Akhirah
(1/48-50) dengan diringkaskan.
loading...
0 Response to "Sakaratul Maut, tentang Kesakitan dan Apa Yang Memudahkannya"
Post a Comment