Petua kecantikan Ustazah Norhafizah Musa (yang ustazah dapat daripada seorang pakar ObsGynae yang pernah tinggal di Saudi)







Hadis: Allah itu cantik dan sukakan yang cantik.
Tips wajah berseri:
- Terimalah hidup ini dengan redha.


Pendekatan Barat & Islam kearah kecantikan.
1. menerima seadanya.
Pendapat Barat: Titik tumpu kita adalah di tengah kepala, iaitu titik yang paling sakit adalah tempat paling banyak stress. Tempat lain: sekeliling mata, bawah hidung, bawah bibir, di axilla/ketiak. Banyakkan tekan di tempat itu.
Dalam Islam, kita belajar konsep redha. Bangun pagi, peluk diri sendiri dan lafazkan Ya Allah aku sayang dengan diriku.

2. sayang dengan apa yang kita ada. Jangan memandang kecantikan seperti yang diukur oleh manusia.

3. memaafkan diri sendiri akan kesilapan yang kita pernah lakukan.


Prasayarat untuk kelihatan cantik kepada penduduk bumi & langit:

1. Nilai tauhid mesti ditekankan.

Kisah sahabat nabi yang tak handsome, Julaibib. Suatu hari nabi bertanya kepada Julaibib jika dia mahu berkahwin. Dia ingin berkahwin tapi tiada siapa yang mahu berkahwin dengannya. Nabi mencarikannya seorang wanita yang paling cantik dan bijaksana. Rasulullah berjumpa dengan ayah wanita tersebut untuk meminang. Bila mendengar nama Julaibib, ayahnya ingin berbincang dulu dengan anak. Anaknya yang cantik itu bersetuju dan terima apa yang Rasulullah tetapkan. Mereka berkahwin. Julaibib syahid dalam peperangan tak lama kemudian. Nabi berkata, 'Aku daripadanya, dia daripadaku.' yang bermaksud Rasulullah & Julaibib sehati sejiwa, tanpa memandang rupa paras.


2. Cantik dengan ilmu hikmah.
Orang bijaksana diberikan hikmah, bijak menyampaikan mesej, tidak perlu bercakap banyak tapi kata-katanya sampai kepada manusia.

Pada suatu hari, seorang ibu asyik menyulam ketika anaknya sedang bermain. Anaknya bermain sambil memerhatikan ibunya. Anaknya yang kecil itu pergi kearah si ibu dan melihat hasil sulaman di bahagian bawahnya. Ditanya si anak, kenapa buruk sangat sulaman itu. Si ibu menjawab, 'takpelah ibu buat kerja, kamu pergi main'. Berulang2 kali si anak bertanya. Tidak lama kemudian, si ibu memanggil si anak dan menunjukkan hasil sulamannya yang cantik. Si anak terpegun dan bertanya, 'kenapa tadi tak cantik, tapi sekarang cantik sangat?' Si ibu menjawab, 'Sepertimana yang kita melihat kurniaan Allah daripada bawah (di bumi), kelihatan tidak cantik, tidak memuaskan hati manusia.. Sedangkan di 'atasnya' (di arasy Allah), Allah sedang 'menyulam' kehidupan kita dengan sebegitu indah, namun belum kita sedari.. Setiap ciptaan dan kejadian pasti ada hikmah yang belum kita dapat lihat..

Wanita yang diberikan hikmah, pasti akan menjadi ibu yang baik. Ditegur si anak dengan penuh hikmah dan lemah lembut tanpa perlu terjerit-jerit.

3. Akhlak
Bersabar dan jaga lidah kita. Banyakkan menyebut astaghfirullah, subhanallah, alhamdulillah..


4. Kecantikan zahir. Jaga penampilan diri khususnya di rumah. Jaga syariat. Jangan tabarruj. Jaga kebersihan.

5. Menabur budi pada orang lain, mengharapkan rahmat daripada Allah. Bersiap sedia untuk membantu orang.

Petua kecantikan (yang ustazah dapat daripada seorang pakar ObsGynae yang pernah tinggal di Saudi):

Makanan sunnah:
- bangun tidur, banyak minum air suam, dibacakan bismillah dan baca doa minum air zamzam bila nak minum apa-apa jenis air.
- minum 1 sudu minyak zaitun.
- 2 sudu besar pati delima (buah syurga)
- 1 sudu madu, 1 sudu minyak habatussauda, 1 sudu minyak kelapa dara, beberapa helai daun zafaran(saffron) - campurkan dalam air, minum setiap pagi, 2 jam sebelum breakfast
- selepas breakfast, minum cuka tamar sikit.
- tak makan jajan/jeruk
- snack: gigit-gigit kulit kayu manis (from indonesia) - ada unsur penenang. Untuk keperluan wanita, masalah senggugut, antipenuaan: amalkan kacip fatimah yang asli.


- amal soleh & zikrullah.


Makin kuat mujahadah kita, makin bertambah cantik dan diberikan cahaya oleh Allah. Banyakkan sujud syukur.. insyaAllah

anda mungkin meminati









loading...

0 Response to "Petua kecantikan Ustazah Norhafizah Musa (yang ustazah dapat daripada seorang pakar ObsGynae yang pernah tinggal di Saudi)"

Post a Comment