Membaca surah selepas Surah Al Fatihah dalam sembahyang merupakan
sunat hai'at yang disunatkan sebagai ittiba' (mengikut) perbuatan Nabi SAW.
Bahkan menurut kebanyakan ulama dalam mazhab asy-Syafi'e,
meninggalkan membaca surah selepas Surah Al Faatihah adalah makruh.
Maka adalah sunat membaca surah selepas Surah Al Fatihah
bagi imam dan munfarid (orang yang bersembahyang seorang diri), sama ada dalam
sembahyang jahr, iaitu sembahyang yang dinyaringkan bacaan atau sembahyang
sirr, iaitu sembahyang yang diperlahankan bacaan.
Oleh yang demikian, sunat hukumnya membaca surah selepas
Surah Al Fatihah dalam sembahyang dua rakaat, sama ada sembahyang fardhu
seperti Sembahyang Jumaat dan Sembahyang Fardhu Subuh atau sembahyang sunat
seperti Sembahyang Sunat Subuh, Sembahyang Sunat Hari Raya dan lainnya.
Begitu juga disunatkan membaca surah selepas Surah Al
Fatihah pada dua rakaat yang pertama daripada sembahyang empat rakaat, iaitu
Sembahyang Fardhu Zuhur, Asar dan Isyak serta pada dua rakaat yang pertama
daripada sembahyang tiga rakaat, iaitu Sembahyang Fardhu Maghrib.
Adapun dalam Sembahyang Jenazah pula, maka tidak disunatkan
untuk membaca surah selepas Surah Al Fatihah bahkan hukumnya adalah makruh.
Disyaratkan bahawa surah tersebut hendaklah dibaca selepas
Surah Al Fatihah. Sekiranya ia dibaca sebelum Surah Al Fatihah maka hukumnya
adalah makruh serta bacaan tersebut tidak dikira kerana ia bertentangan dengan
sunnah.
Oleh itu, hendaklah dia mengulang kembali bacaan surah
tersebut selepas dia selesai membaca Surah Al Fatihah.
Kadar Yang Memadai Bagi Bacaan Surah Selepas Surah Al
Fatihah Dalam Sembahyang
Tuntutan sunat membaca sesuatu ayat atau surah daripada
Al-Qur'an selepas Surah Al Fatihah itu dapat dicapai dengan hanya membaca satu
ayat sahaja daripada Al-Qur'an. Bagaimanapun, yang afdhalnya adalah sebanyak
tiga ayat.
Akan tetapi satu surah yang lengkap, sekalipun surah yang
pendek, adalah lebih afdhal dibaca daripada membaca sebahagian ayat sahaja
daripada surah yang panjang (jika tidak dibaca keseluruhannya).
Ini kerana apabila dibaca sebahagian ayat sahaja dari surah
yang panjang, boleh jadi dia waqaf (memberhentikan) di tempat yang tidak
diharuskan waqaf, dan ini boleh memutuskan ayat Al-Qur'an yang mempunyai kaitan
dengan ayat yang selepasnya.
Sekiranya seseorang membaca satu surah yang sama pada rakaat
pertama dan rakaat kedua, misalnya pada rakaat pertama dia membaca Surah Adh
Dhuha, kemudian pada rakaat kedua dia mengulang kembali Surah Adh Dhuha itu,
maka yang demikian itu adalah memadai dan tercapai tuntutan sunat itu walaupun
dia hafaz surah-surah yang lain.
Adapun membaca Surah Al Fatihah bagi menggantikan
surah-surah tersebut menurut ulama adalah tidak memadai dan tidak terhasil
tuntutan sunat tersebut.
Dikecualikan dalam hal ini sekiranya orang tersebut tidak
hafaz selain daripada Surah Al Fatihah. Maka dalam hal ini, tuntutan sunat
tersebut terhasil dan tercapai dengan mengulang Surah Al Fatihah itu sebagai
ganti surah-surah tersebut. Inilah pendapat yang tepat dan dipilih dalam mazhab
asy-Syafi'e.
Tuntutan Membaca Surah Selepas Surah Al Faatihah Bagi Makmum
Tuntutan untuk membaca surah selepas Surah Al Faatihah ke
atas makmum berbeza dalam sembahyang jahr, iaitu sembahyang yang dinyaringkan
bacaan dengan sembahyang sirr, iaitu sembahyang yang diperlahankan bacaan.
Begitu juga terdapat beza hukum dalam permasalahan ini bagi
makmum yang masbuq. Penjelasannya adalah seperti berikut:
(1) Dalam Sembahyang Jahr
(i) Makmum dapat mendengar bacaan imam.
Tidak disunatkan ke atas makmum untuk membaca surah selepas
Surah Al Fatihah dalam sembahyang jahr jika makmum itu dapat mendengar bacaan
imam. Bahkan makmum dituntut dan disunatkan untuk mendengar bacaan imam.
Ini berdasarkan firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah
Al-Aa'raf ayat 204:
Tafsirnya: “Dan apabila Al-Qur'an itu dibacakan, maka
dengarkanlah ia (dengan teliti) serta diamlah supaya kamu beroleh rahmat.”
(Surah Al-A'raf : 204)
Jika dia membaca juga maka ini tidaklah membatalkan
sembahyang akan tetapi hukumnya adalah makruh.
Walau bagaimanapun, membaca surah selepas Surah Al Fatihah
dalam sembahyang jahr yang bacaan imamnya dapat didengar oleh makmum boleh
menjadi haram ke atas makmum sekiranya bacaan makmum itu boleh mengganggu
jemaah lain.
(ii) Makmum tidak dapat mendengar bacaan imam.
Sekiranya makmum tidak dapat mendengar bacaan imam dalam
sembahyang jahr, misalnya kerana jauh daripada imam, ataupun imam
memperlahankan bacaannya dalam sembahyang jahr itu, atau makmum tidak dapat
mendengar bacaan imam dengan jelas (sehingga tidak dapat membezakan antara
huruf-hurufnya), ataupun makmum tidak dapat mendengar bacaan imam dengan baik
kerana masalah pendengaran, maka dalam hal ini dituntut ke atas makmum untuk
membacanya. Bagaimanapun, hendaklah makmum tersebut membaca secara sirr sahaja
kerana makmum ditegah daripada membaca secara jahr di belakang imamnya.
(2) Sembahyang sirr
Adapun dalam sembahyang sirr pula, maka makmum dituntut
untuk membaca surah selepas Surah Al Fatihah kerana dalam sembahyang sirr
makmum tidak dapat mendengar bacaan imam.
Walau bagaimanapun, sekiranya imam membaca secara jahr dalam
sembahyang yang sepatutnya dibaca secara sirr, contohnya imam membaca secara
jahr dalam Sembahyang Fardhu Zuhur, maka dalam hal ini makmum tidak disunatkan
untuk membaca surah selepas Surah Al Fatihah, bahkan makmum dituntut untuk
mendengar bacaan imam sepertimana dalam keadaan sembahyang jahr.
(3) Bacaan Surah Selepas Surah Al Faatihah Bagi Makmum Yang
Masbuq
(i) Makmum yang tidak sempat mengerjakan rakaat pertama dan
rakaat kedua bersama imam dalam Sembahyang Fardhu Zuhur atau Isyak misalnya,
adalah disunatkan untuk membaca surah selepas Surah Al Fatihah pada rakaat
terawal yang didapatinya bersama imam.
Sebagai contoh, seorang makmum baru mengikuti jemaah
sedangkan imam sudah berada pada rakaat ketiga dalam Sembahyang Fardhu Zuhur
atau Isyak.
Maka dalam hal ini, sunat makmum yang masbuq itu membaca
surah selepas Surah Al Fatihah pada rakaat yang pertama dan kedua yang
dikerjakannya bersama imam (rakaat ketiga dan keempat bagi imam). Perkara ini
boleh dilakukan jika makmum yang masbuq itu berkesempatan membacanya pada
rakaat tersebut.
Sekiranya dia tidak ada kesempatan untuk membacanya, maka
dia boleh menqadha bacaan surah selepas Surah Al Fatihah itu secara sirr pada
baki rakaat yang ada selepas imam memberi salam (rakaat ketiga dan rakaat keempat
bagi makmum masbuq). Ini bagi menjaga serta memastikan sembahyangnya itu tidak
kosong daripada surah tanpa sebarang keuzuran.
(ii) Dalam Sembahyang Fardhu Maghrib pula, sekiranya seorang
makmum baru mengikuti jemaah sedangkan imam sudah berada pada rakaat ketiga,
lalu dia tidak dapat membaca surah selepas Surah Al Fatihah dalam rakaat yang
dikerjakannya bersama imam itu (rakaat pertama bagi makmum masbuq dan rakaat
terakhir bagi imam), kemudian selepas imam memberi salam, dia tidak juga
membaca surah selepas Surah Al Fatihah pada rakaat kedua yang dikerjakannya
secara bersendirian, maka menurut Imam as-Sayyid al-Bakri Rahimahullah, sunat
dia membaca dua surah pada rakaat ketiga yang dikerjakannya sebagai ganti
bacaan surah yang tidak dibacanya pada rakaat yang pertama dan kedua.
(iii) Sekiranya makmum yang masbuq itu mendapati imam dalam
keadaan dia tidak sempat membaca Surah Al Fatihah, contohnya dia mula mengikuti
imam semasa imam sedang rukuk pada mana-mana rakaat sembahyang, maka dengan
sendirinya bacaan surah selepas Surah Al Faatihah juga terlepas daripada
tanggungan makmum sepertimana halnya bacaan Surah Al Fatihah terlepas daripada
tanggungan makmum dan ditanggung oleh imam. Maka dari itu, dia tidak lagi
dituntut untuk membaca surah selepas Surah Al Fatihah bagi rakaat tersebut dan
dia tidak perlu menqadhanya pada rakaat yang lain.
Demikian beberapa penjelasan tentang hukum membaca surah
selepas Surah Al Fatihah bagi makmum. Semoga ia akan menambahkan lagi ilmu kita
mengenai ibadat sembahyang agar kita dapat menunaikan segala tuntutannya, sama
ada yang wajib ataupun yang sunat dengan sempurna sepertimana yang dituntut
oleh syarak.
loading...
0 Response to "Membaca Surah Selepas Al-Fatihah, Adakah Makmum Dituntut Membacanya?"
Post a Comment