Yohanes 13:13 Punca Nabi Isa Dianggap Tuhan!?





sumber gambar: sentiasa panas

Terlebih dahulu ingin diterangkan bahawa artikel kali ini adalah diatas 'permintaan' seorang pembaca beragama Kristian yang mengatakan bahawa ayat Yohanes 13:13 adalah alasan kenapa Nabi Isa dianggap sebagai Tuhan oleh umat Kristian dan dibawah ini adalah sanggahannya.

Suatu ketika, Yesus membenarkan dirinya dipanggil murid-muridnya dengan sebutan guru dan tuan, bahkan ditegaskan lagi oleh Yesus memang akulah guru dan tuan, "Kamu menyebut aku guru dan tuan, dan katamu itu tepat, sebab memang akulah guru dan tuan."

Yesus disebut sebagai guru kerana mengajarkan kebaikan-kebaikan, kebenaran-kebenaran dan petunjuk hidup kepada murid-muridnya dan Yesus disebut tuan kerana nasihat dan pengajarannya selalu ditaati murid-muridnya, maka pantaslah Yesus disebut guru dan tuan.

Kata tuan dalam ayat di atas adalah terjemahan dari kata mar dalam bahasa Ibrani/Aramaic iaitu bahasa sehari-hari Yesus.

Kata mar biasa diberikan kepada orang yang dihormati dan di taati. Namun ternyata, dalam penterjemahan ayat tersebut ke dalam bahasa yang bukan bahasa Yesus, kata tuan dalam ayat di atas telah berubah menjadi Tuhan, yang jauh menyimpang dari ucapan Yesus, sehingga lafal ucapan Yesus tersebut menjadi, "Kamu menyebut Aku Guru dan TUHAN, dan katamu itu tepat, sebab memang Akulah Guru dan TUHAN." Yohanes 13:13

Tentu saja perubahan ini di manfaatkan oleh umat Kristian sebagai dalil bahawa Yesus pernah mengatakan dirinya sebagai Tuhan.

Sesungguhnya perubahan kata dari tuan menjadi Tuhan justeru akan semakin menimbulkan perselisihan di dalam Injil itu sendiri, bahkan akan sangat bertentangan dengan ucapan- ucapan Yesus di dalam puluhan ayat-ayat yang lain.

Satu contoh ucapan Yesus yang bertentangan dengan Yohanes 13:13 bila kata tuan dirubah menjadi Tuhan, "Inilah hidup yang kekal itu, iaitu bahawa mereka mengenal Engkau, satu-satunya Allah yang benar, dan mengenal Yesus Kristus yang telah Engkau utus." Yohanes 17:3

Dalam Yohanes 17:3 tersebut, Yesus mengatakan bahawa Tuhan satu-satunya hanyalah Allah dan dipertegas lagi bahawa Yesus hanyalah seorang utusan Allah.

Kalau kata mar diterjemahkan menjadi Tuhan, maka Yohanes 13:13 akan sangat bertentangan dengan Yohanes 17:3, tetapi kalau kata mar diterjemahkan sebagai tuan maka antara Yohanes 13:13 dan Yohanes 17:3 akan saling mendukung dan menguatkan.

Umat Kristian nampaknya sangat memaksakan untuk mengubah ucapan Yesus yang bererti tuan menjadi Tuhan, agar ada dalil yang mengukuhkan ketuhanan Yesus, ini kerana tidak ada satu ayat pun yang menyokong ketuhanan Yesus yang berupa pengakuan Yesus secara langsung bahawa dirinya adalah Tuhan.

Dan satu-satunya ayat yang mudah untuk diubah ertinya adalah Yohanes 13:13, namun dengan mengorbankan keabsahan dan keserasian Alkitab itu sendiri.

Perubahan kata tuan menjadi Tuhan terjadi ketika kata MAR dalam bahasa Ibrani yang bererti tuan, diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani menjadi KURIOS.

Kata kurios dalam bahasa Yunani memiliki beberapa erti iaitu, Pemilik, tuan, tuhan.

Perbezaan ayat Yohanes 13:13

ALKITAB VERSI TERKINI
 "Kamu menyebut Aku Guru dan TUHAN, dan katamu itu tepat, sebab memang Akulah Guru dan TUHAN." (Yohanes 13:13)
 ALKITAB VERSI KSI (TAHUN 2000)
 "Kamu menyebut Aku Guru dan Junjungan. Memang sepatutnyalah demikian, karena Aku adalah Guru dan Junjungan." (Yohanes 13:13)
 ALKITAB VERSI ENDE (TAHUN 1969)
 "Kamu memanggil Aku Guru dan Tuan. Dan tepatlah demikian, sebab memang itulah Aku!" (Yohanes 13:13)
 ALKITAB VERSI SCHELLABEAR DRAFT (TAHUN 1912)
 "Adapun kamu menyebutkan aku guru dan Rabbi, maka patutlah katamu itu, karena akulah dia." (Yohanes 13:13)
 ALKITAB VERSI KLINKERT (TAHUN 1870)
 "Bahwa akoe dipanggil olihmoe goeroe dan toewan (baca: tuan), maka benarlah bagitoe, karena akoelah dia." (Yohanes 13:13)
 Sebagaimana jelas tertulis dalam kitab-kitab tersebut di atas, sehingga saat ini, belum ada seorang pun yang dapat menjelaskan secara tepat, sekaligus dapat pula dipertanggungjawabkan kepada jemaah seluruh gereja di Indonesia tentang perubahan personifikasi susuk Yesus dari Toewan menjadi Rabbi, dari Rabbi menjadi Tuan, dari Tuan menjadi Junjungan, dan dari Junjungan menjadi Tuhan!
 *Sumber

Rupa-rupanya para penginjil mengertikan kurios sebagai Tuhan dalam ayat tersebut, padahal semestinya erti yang sesuai dengan ucapan Yesus dan tidak bertentangan dengan ayat-ayat yang lain adalah tuan.

Dari huraian di atas, baik ditinjau dari tata-bahasa Ibrani ke Yunani dan ditinjau dari keserasian dengan ucapan-ucapan Yesus yang lain, maka pengakuan Yesus yang sesungguhnya adalah, AKULAH GURU DAN TUAN, Bukan AKULAH GURU DAN TUHAN!

Tidak ada satu ayat pun dalam Alkitab Yesus pernah mengatakan akulah Tuhan, tetapi akan banyak ditemui ayat-ayat pengakuan Yesus bahawa dirinya hanyalah utusan Allah dan bahawa Allah satu-satunya Tuhan yang benar dan Esa.

Seluruh manusia yang bukan beragama Kristian mencabar umat Kristian untuk mendatangkan satu ayat sahaja yang mengesahkan bahawa Yesus pernah mengaku Tuhan.

Sila berikan ayat mana Yesus mengatakan bahawa, "Sembahlah Aku" atau "Saya Tuhan"!











loading...

0 Response to "Yohanes 13:13 Punca Nabi Isa Dianggap Tuhan!?"

Post a Comment