10 TAHUN LEBIH MUDA! SIAPA TAK NAK. 10 JENIS MAKANAN NI MAMPU BUAT KULIT FLAWLESS DAN MUDA






Kita semua mahu kelihatan lebih muda seberapa lama yang boleh. Walaupun ia warisan genetik kita yang memberikan kita satu permulaan, diet kita juga memainkan peranan yang penting dalam membantu kami meningkatkan jangka hayat dan mengekalkan kulit muda yang cantik untuk lebih lama.



MARI KITA CUBA 10 MAKANAN ANTI-PENUAAN INI

1. Avocado

Makan satu alpukat sehari mengurangkan tahap kolesterol dan menyokong proses pertumbuhan semula kulit. Selain itu ia banyak vitamin C, kalium, dan antioksidan, dan ia kaya dengan asid folik.

2. Berries

Walaupun buah strawberi, beri hitam, beri biru, anggur nampak kecil tetapi ia mengandungi ciri-ciri antioksidan yang menghalang atau melambatkan beberapa jenis kerosakan sel dan boleh mengurangkan bengkak sendi dan kesakitan. Kami mengesyorkan mengambil blueberry kerana ia meningkatkan kebolehan kognitif dan membantu mencegah penyakit kencing,  Alzheimer, dan demensia.

3. Lobak

Lobak ini mampu melindungi mata sebagai vitamain A. Ia membantu retina dan bahagian-bahagian lain mata untuk berfungsi dengan lancar. Ia juga melindungi kulit daripada penuaan foto - pramatang kedutan kulit yang disebabkan oleh pendedahan kepada sinar UV.

4.Buah-buahan sitrus

Buah-buahan sitrus adalah sumber utama vitamin C dan asid folik. Membantu tahap penurunan kolesterol dan asid urik dalam darah. Jika anda mengambil kerap, ia akan membantu kita mengelakkan masalah peredaran darah, masalah jantung, dan penyakit seperti gout yang menyebabkan kesakitan yang teruk pada sendi. Minum jus lemon ketika perut kosong membersihkan kolon dan menyahtoksin badan. Di samping itu, badan kita akan menyerap nutrien pertama sekali, dan akan berasa sihat dan berseri.

5. Bawang putih

Bukan sahaja bawang putih senjata yang kuat untuk menghalang Vampire tetapi ia juga membunuh kebanyakan jangkitan jika digunakan dengan betul. Memang baunya sangat kuat tetapi bila fikir manfaatnya yang luar biasa ia berbaloi. Ia juga mengimbangkan kolesterol, memperbaiki peredaran darah dan tekanan darah tinggi, dan membantu mengurangkan risiko kanser tertentu.

6. Coklat gelap

Coklat gelap mempunyai banyak manfaat kesihatan. Ia mengandungi antioksidan seperti flavonoid yang membantu kulit kita melindungi dirinya daripada kerosakan UV, melawan radikal bebas, dan meningkatkan penghidratan dan ketebalan. Tetapi jangan terlalu gembira terlalu awal, ia hanya coklat dengan sekurang-kurangnya 75% koko yang akan memberikan kita semua faedah antioksidan.

7. Minyak zaitun

Minyak zaitun bukan sahaja satu bahagian yang penting dalam diet yang sihat tetapi juga tambahan yang layak untuk rutin penjagaan kulit kita. Ia adalah salah satu sumber utama asid alfa-linolenik yang membuat kulit kita terhidrat dan tona, mencegah penuaan.

Petua: Sapu beberapa titik minyak zaitun di sekitar mata pada waktu malam sebelum pergi tidur. Ini akan menjadikan kulit anda licin dan lembap dan mengurangkan penampilan garis-garis halus. Tidak perlu bilas

8. Tomato

Tomato bukan sahaja enak dan lazat tetapi juga sangat baik untuk kesihatan kita. Ia dipenuhi dengan nutrien dan mengandungi banyak vitamin A, vitamin C dan asid folik.

Lycopene, yang bertanggungjawab untuk warna merah tomato masak, adalah antioksidan 14 kali lebih besar daripada resveratrol yang terdapat dalam wain merah. Ia melindungi kulit daripada sinaran UV dan juga mempunyai kesan yang besar dalam pencegahan kardiovaskular, degeneratif dan penyakit berjangkit. Dengan cara ini, lycopene adalah lebih mudah untuk menyerap apabila tomato dimasak dan digabungkan dengan sedikit minyak zaitun.

9. Ikan berminyak

Ikan berminyak seperti salmon, tuna, ikan bilis, dan turbot, adalah satu sumber Omega 3 asid lemak yang membantu pertumbuhan semula sel dan mengurangkan kadar kolesterol. Ia juga sangat baik untuk penjagaan kulit kerana mereka berbalik dan mencegah kerosakan oksidatif yang datang dengan usia.

Di samping itu, oven masak salmon adalah sangat mudah untuk menyediakan. Hanya taburkan dengan garam dan lada, tutup dengan tangkai rosemary dan hirisan lemon, hujan renyai-renyai dengan minyak zaitun, dan bakar sehingga masak.

10. Kunyit

Kilang ini, yang biasanya terdapat dalam bentuk serbuk, menjadi lebih dan lebih popular, dan ada sebab untuk itu. Anti-kanser, pencernaan, dan ciri-ciri anti-radang menjadikannya pilihan yang besar apabila ia datang kepada perasa masakan anda. Ia juga melambatkan proses penuaan, memberikan anda tenaga, dan mengangkat mood anda dalam masa tekanan.

Credit: hijabista








loading...

0 Response to "10 TAHUN LEBIH MUDA! SIAPA TAK NAK. 10 JENIS MAKANAN NI MAMPU BUAT KULIT FLAWLESS DAN MUDA"

Post a Comment